Uchwała XXVII/185/12
Rady Miejskiej w Krośniewicach
z dnia 10 grudnia 2012 r.
w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Krośniewice”.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy ogłoszone zostały w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz. 675 i Nr 40, poz. 230; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281; z 2012 r., poz. 567) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 391) i po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kutnie, uchwala się, co następuje:
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY KROŚNIEWICE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych gminy Krośniewice, dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju, ilości i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych urządzeń;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
§ 2
Ilekroć mowa w regulaminie o:
1) nieruchomości– należy przez to rozumieć:
a) nieruchomości gruntowe (zabudowane lub niezabudowane), które ze względu na przeznaczenie gospodarcze dzielą się na:
- nieruchomości rolne,
- nieruchomości leśne,
- inne nieruchomości zabudowane lub przeznaczone pod zabudowę,
b) nieruchomości budynkowe,
c) nieruchomości lokalowe (lokale mieszkalne i lokale użytkowe);
2) właścicielach nieruchomości– należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mającymi obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku;
3) zabudowa jednorodzinna- to zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi;
4) zabudowa wielorodzinna– zabudowa, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego zapisanej w § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
5) budynek użyteczności publicznej- to zgodnie z zapisami § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - budynek przeznaczony dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy i socjalny;
6) umowach– należy przez to rozumieć umowy, rozumiane zgodnie z treścią art. 6. ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, podpisane z podmiotem uprawnionym przez właścicieli nieruchomości;
7) odpadach komunalnych– należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zgodnie z zapisem art. 3, ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach;
8) odpadach wielkogabarytowych– należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg;
9) odpadach zielonych– należy przez to rozumieć frakcję odpadów roślinnych ulegających biodegradacji, powstających m. in. w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów, parków i terenów zielonych z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów; zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 8b ustawy o odpadach;
10) odpadach ulegających biodegradacji– rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
11) odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych– rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, budów i rozbiórek, bez odpadów niebezpiecznych;
12) odpadach niebezpiecznych– należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy o odpadach w odniesieniu do frakcji składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki pochodzące z domu;
13) opakowanie wielomateriałowe- rozumie się przez to opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych;
14) nieczystościach ciekłych- należy to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
15) zbiornikach bezodpływowych– należy to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;
16) harmonogramie– należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Krośniewice, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Krośniewice dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez gminę;
17) przedsiębiorcach– należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz prowadzący działalność w zakresie wymienionym w art. 7 ustawy, na którą konieczne jest uzyskanie zezwolenia;
18) zwierzętach domowych– należy przez to rozumieć zgodnie z treścią art. 4 ust. 17 ustawy o ochronie zwierząt co odpowiada treści Europejskiej Konwencji Ochrony Zwierząt Towarzyszących mówiącej, że jest to każde zwierzę utrzymywane lub przeznaczone do utrzymywania przez człowieka, w szczególności w jego otoczeniu domowym, dla osobistej przyjemności i dla towarzystwa;
19) zwierzętach gospodarskich– należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych;
20) zwierzętach bezdomnych– należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały; zgodnie z art. 4 ust. 16 ustawy o ochronie zwierząt;
21) regulaminie– rozumie się przez to niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Krośniewice”.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3
1. Na terenie gminy wprowadza się obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych następujących frakcji:
1) papieru;
2) metalu;
3) tworzywa sztucznego;
4) szkła;
5) opakowań wielomateriałowych;
6) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji.
2. Ponadto powstające w gospodarstwach domowych:
1) przeterminowane leki i chemikalia;
2) zużyte baterie i akumulatory;
3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
4) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
5) odpady budowlane i rozbiórkowe;
6) zużyte opony;
7) odpady zielone.
3. Odpady, o których mowa w ust. 1 i 2 należy odbierać z częstotliwością i na zasadach określonych w rozdziale IV.
§ 4
1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego po każdym opadzie śniegu, aby umożliwić bezpieczne poruszanie się pieszych i pojazdów poprzez:
1) uprzątnięcie mechaniczne lub ręczne;
2) usunięcie za pomocą środków chemicznych, jeżeli środki te zostały do tego celu prawnie dopuszczone.
2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.
3. W przypadku usuwania śniegu lub lodu z użyciem środków określonych w ust. 1 pkt 2 należy używać ich w sposób uniemożliwiający przedostanie się tych środków do korzeni roślin.
§ 5
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na własnej posesji przy użyciu środków ulegających biodegradacji lub czystej wody bez detergentów.
2. Mycie pojazdów samochodowych na własnej posesji może być dokonywane wyłącznie w części obejmującej nadwozie.
3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie w zakresie obejmującym drobne naprawy własnych samochodów oraz pod warunkiem:
1) nie powodowania uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz negatywnego oddziaływania na środowisko w tym emisji hałasu lub spalin;
2) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych;
3) zabezpieczenia przed przedostawaniem się płynów samochodowych do środowiska.
4. Zabrania się mycia pojazdów samochodowych – poza myjniami - na terenie nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, poboczach dróg, placach, skwerach i trawnikach, terenach leśnych i parkowych oraz w pobliżu zbiorników wodnych oraz cieków wodnych.
5. Mycie pojazdów samochodowych – poza myjniami – za pomocą detergentów na terenie nieruchomości będących we władaniu osób fizycznych jest dozwolone pod warunkiem uzyskania zgody właściciela oraz przy zbieraniu i doprowadzaniu powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub gromadzeniu ich w szczelnym zbiorniku w sposób umożliwiający ich usunięcie, zgodnie z wymaganiami dotyczącymi usuwania nieczystości ciekłych. W szczególności ścieki te nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód powierzchniowych (cieków, zbiorników wodnych) lub do ziemi.
Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6
1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych tj. pojemniki lub worki oraz utrzymania tych pojemników we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
2. W celu realizacji obowiązku utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości zlokalizowanych na terenie gminy Krośniewice należy stosować następujące zasady:
1) do gromadzenia odpadów komunalnych należy stosować:
a) pojemniki na odpady o pojemności 110 l,
b) pojemniki na odpady o pojemności 120 l,
c) pojemniki na odpady o pojemności 240 l,
d) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l,
e) pojemniki na odpady o pojemności 2200 l,
f) kontenery o pojemności 4 m3,, 7 m3, 9 m3,
g) kosze uliczne o pojemności od 20 l do 70 l (wolnostojące i wiszące),
h) worki o pojemności 120 l i grubości wykluczającej ich rozerwanie.
2) do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować pojemniki o pojemności 1100 l oraz worki o pojemności 120 l;
3) na każdej nieruchomości zamieszkałej winny znajdować się pojemniki na zmieszane odpady komunalne, z zachowaniem następujących norm:
a) pojemnik o pojemności minimum 110 l – w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje od 1 do 4 osób,
b) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 230 l – w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje od 5 do 8 osób,
c) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 330 l – w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje od 9 do 12 osób,
d) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 440 l – w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje od 13 do 16 osób,
e) pojemnik o łącznej pojemności co najmniej 1100 l – w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje powyżej 16 osób oraz w przypadku zabudowy wielorodzinnej.
4) dla nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady, w szczególności nieruchomości gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza, domki letniskowe, ogródki działkowe, przedsiębiorstwa i instytucje, ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do indywidualnych potrzeb, nie może być jednak mniejsza niż jeden pojemnik na odpady komunalne o pojemności 110 l.
§ 7
1. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy w dniu wywozu wystawić przed bramę nieruchomości w miejscu uniemożliwiającym przypadkowe jego uszkodzenie/rozerwanie przez osoby lub zwierzęta. Miejsce wystawienia pojemników lub worków musi gwarantować dostęp dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady.
2. Pojemniki i worki z odpadami komunalnymi należy wystawiać w miejsca, z których zostaną odebrane przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, co najwyżej na jeden dzień przed terminem odbioru.
3. Nie wystawienie pojemników może skutkować nieodebraniem odpadów.
4. Harmonogram wywozu odpadów komunalnych ustali przedsiębiorca odbierający odpady.
§ 8
Ustala się następujące standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania, gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę:
1) mieszkańcy gminy Krośniewice utrzymują pojemniki w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:
a) wrzucanie do pojemników wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych (oddzielenie odpady zmieszane, oddzielenie zbierane selektywnie),
b) zamykanie pojemników wyposażonych w klapy, w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych i zwierząt,
c) poddawanie pojemników czyszczeniu preparatami usuwającymi drobnoustroje, owady oraz nieprzyjemne zapachy, w zależności od potrzeb, jednak nie mniej niż dwa razy w roku,
d) stosowanie ilości i pojemności pojemników proporcjonalnie do potrzeb w celu niedopuszczania do przeciążania pojemników.
2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym, widocznym, na wyrównanej, najlepiej utwardzonej powierzchni. Powinny być ustawione w odległości co najmniej 10 m od okien i drzwi, budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką. W przypadku, kiedy mieszkaniec posiada już wyodrębnione miejsce na składowanie odpadów, nie jest koniecznym przebudowywanie przedmiotowego miejsca o ile nie utrudnia to prawidłowego funkcjonowania dla mieszkańców;
3) dla spółdzielni oraz wspólnot mieszkaniowych miejsce usytuowania pojemników na odpady komunalne powinno być uzgodnione z zarządcą tego terenu, jeżeli nie jest możliwe zachowanie odległości wymienionej w § 8 pkt 2.
Rozdział 4
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
§ 9
Ustala się częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) częstotliwość usuwania zmieszanych odpadów komunalnych z nieruchomości winna być dostosowana do ilości odpadów powstających na nieruchomości i odbywać się nie rzadziej niż:
a) dla odbiorców z terenu miasta ustala się wywóz co najmniej dwa razy w miesiącu,
b) dla odbiorców z terenu gminy ustala się wywóz raz w miesiącu w terminie od 1 maja do 31 października, natomiast w pozostałych miesiącach raz na 6 tygodni,
c) dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych ustala się wywóz odpadów nie rzadziej niż raz w tygodniu;
2) odbiór odpadów zbieranych w sposób selektywny, winien odbywać się jeden raz w miesiącu, a wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych - jeden raz w tygodniu. Terminy odbioru określa harmonogram.
§ 10
Na nieruchomościach przeznaczonych pod sklepy, punkty gastronomiczne lub usługowe należy ustawić kosze uliczne na odpady w części przeznaczonej do użytku publicznego. Kosze powinny być opróżniane z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu. Odpady zbierane w koszach należy poddać zbiórce selektywnej w myśl § 6 regulaminu.
§ 11
1. Odbiór mebli i odpadów wielkogabarytowych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych dokonuje przedsiębiorca odbierający odpady jeden raz w roku. Terminy odbioru tych odpadów będą określone w harmonogramie. Dodatkowo poza wskazanymi terminami właściciele nieruchomości mogą przekazywać je do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK).
2. Odpady budowlane i rozbiórkowe należy zbierać w specjalnych kontenerach uniemożliwiających pylenie przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, na zlecenie właściciela nieruchomości. Kontenery winny być usytuowane w miejscu umożliwiającym swobodny dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystanie z nieruchomości.
3. Przeterminowane leki należy dostarczać do pojemników ustawionych w aptekach w Krośniewicach (wykaz aptek umieszczony zostanie na stronie internetowej BIP Urzędu Miejskiego w Krośniewicach).
4. Zużyte baterie należy oddawać do pojemników ustawionych w placówkach oświatowych bądź do PSZOK.
5. Środki ochrony roślin i akumulatory powinny być oddawane do miejsc ich nabycia lub punktu zbiórki wskazanego przez Urząd Miejski w Krośniewicach.
6. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych należy przekazywać w miejsce jego zakupu lub podczas objazdowej akcji odbioru tych odpadów (raz w roku) przedsiębiorcy odbierającemu odpady, w terminie ustalonym przez Urząd Miejski w Krośniewicach, ogłoszonym na stronie internetowej BIP Urzędu Miejskiego w Krośniewicach.
7. Odpady zielone i odpady ulegające biodegradacji należy poddawać kompostowaniu na terenie nieruchomości, na której powstały, przy czym nie może to powodować uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości lub gromadzić je w pojemnikach na odpady zielone i odpady ulegające biodegradacji i przekazać do PSZOK.
§ 12
1. Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach lub workach, należy poddać selekcji mającej na celu oddzielne zgromadzenie poszczególnych frakcji odpadów tak, aby umożliwić optymalne ich przygotowanie do transportu oraz dalszego ich odzysku lub unieszkodliwienia.
2. Przed umieszczeniem w pojemnikach pudełek kartonowych, butelek plastikowych, puszek aluminiowych oraz innych odpadów należy zminimalizować ich objętość.
§ 13
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczający do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się wyłącznie za pośrednictwem podmiotu uprawnionego na gruncie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
3. Nieczystości ciekłe powstające na terenie nieruchomości nie przyłączonej do sieci kanalizacyjnej, winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, odpowiadających wymaganiom wynikających z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
4. W miejscach, gdzie z uwagi na czasowy sposób korzystania z nieruchomości nieuzasadnione jest podłączenie nieruchomości do kanalizacji lub budowa zbiornika bezodpływowego, w szczególności na których prowadzona jest budowa, funkcjonują ogródki działkowe, odbywa się impreza plenerowa, dopuszcza się ustawienie toalet przenośnych, celem gromadzenia nieczystości ciekłych.
§ 14
Na terenie gminy Krośniewice biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku, w tym w szczególności warunki utrzymania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, zabrania się:
1) gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych aniżeli komunalne;
2) spalania odpadów w pojemnikach;
3) odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są nieczystości płynne pochodzenia komunalnego;
4) stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska w celu usunięcia śniegu i lodu;
5) wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników dla innych nieruchomości.
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 15
Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Łódzkiego WPGO 2012 dla gminy Krośniewice został wyznaczony region gospodarki odpadami komunalnymi – RGOK I.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed |zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów |przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 16
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe są następujące:
1) utrzymujący zwierzęta domowe są zobowiązani do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia;
2) utrzymujący psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, a w szczególności nie pozostawiania psów bez dozoru, jeżeli pies nie jest należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego;
3) utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do odpowiedniego oznakowania terenu nieruchomości – przy każdym wejściu na jej teren – w tabliczki ostrzegawcze o znajdujących się w jej obrębie psach lub innych niebezpiecznych zwierzętach.
§ 17
1. Nieruchomość, na której przebywają swobodnie zwierzęta domowe winna być ogrodzona i zabezpieczona w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierząt poza jej obszar.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawować nad nimi nadzór w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt.
3. Osoby utrzymujące psy mają obowiązek wyprowadzać je na smyczy a psy, należące do ras uznanych za agresywne lub mieszańce tych ras, dodatkowo muszą być prowadzone w kagańcu.
4. Zwolnienie psa ze smyczy jest możliwe pod tym warunkiem, że pies ma założony kaganiec.
5. Zabrania się wprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu.
6. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscu publicznym.
7. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do zlecania na własny koszt usuwania padłych zwierząt przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na transport tego typu odpadów lub prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części. W przypadku, kiedy posiadacza padłego zwierzęcia nie da się ustalić, obowiązek ciąży na zarządcy terenu, na którym się ono znajduje.
8. Zabrania się wprowadzania zwierząt na tereny placów zabaw, placówek oświatowych, sklepów, punktów usługowo – handlowych i budynków użyteczności publicznej.
Rozdział 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 18
1. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w pomieszczeniach zamkniętych lub na terenie ogrodzonych nieruchomości, skutecznie zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się poza teren nieruchomości.
2. Zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób nie powodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie.
3. Chów zwierząt gospodarskich powinien być prowadzony:
1) w sposób nie pogarszający warunków zdrowotnych ludzi;
2) nie powodujący zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi;
3) w sposób nie powodujący zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.
4. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku.
5. Pszczoły winny być trzymane w ulach ustawionych w odległości co najmniej |5 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiadujących z terenem hodowli.
6. Nieruchomość, na której znajduje się pasieka powinna być osłonięta parkanem, żywopłotem, tworzącym gęstą ścianę krzewów lub innym ogrodzeniem o wysokości minimum 3 m.
7. Duże pasieki powinny być usytuowane z dala od zabudowy mieszkaniowej.
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 19
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają:
1) obszary zabudowy wielorodzinnej, zakłady pracy, obiekty służby zdrowia, obiekty użyteczności publicznej – właściciele lub zarządcy tych nieruchomości zobowiązani są do jej przeprowadzania co najmniej raz w roku;
2) obszary zabudowy jednorodzinnej – właściciele lub zarządcy tych nieruchomości obowiązek deratyzacji realizacją w miarę potrzeb.
1
[Podział strony]
Przewodniczący Rady
Henryk Ociepa do-prawej podpis